Interviu

Interviu

Igor Rotaru, moldoveanul care a deschis hosteluri la Iași și București

Igor Rotaru e tânărul basarabean care a semnat pact cu Iași-ul încă din primul an de facultate. A profitat din plin de oportunitățile studenției, s-a implicat în viața socială a localității, timp de un an a fost președintele Asociației Tinerlor Români din Afara Granițelor (ATRAG) etc. A trecut timpul, iar Igor a hotărât să răsplătească acest oraș pentru toate ușile pe care i le-a deschis, înfrumusețându-l cu un hostel care se bucură de succes de aproape doi ani. Sute de turiști au ales să-și petreacă nopțile aici, tot la Bicycle au ales să se cazeze și băieții din Subcarpați, veniți să concerteze la Iași. Din această toamnă și București-ul are un Bycicle Hostel, iar șirul pare să nu se oprească aici. Despre cum a început totul și până unde își dorește să ajungă, ne-a explicat Igor printr-un interviu.  

T: Geneza ideii?

Ideea a venit dintr-o experiență de cazare într-un hostel din Kiev, Ucraina. Am stat acolo pe perioada unui training internațional și mi-a plăcut mult atmosfera. Ulterior, am început să mă documentez privind hostelurile din România și am aflat că sunt în București, Cluj, Timișoara, dar nu și în Iași.

T: Apropo de prima întrebare, ideea s-a născut din hobby sau din dorinţa de a câştiga bani?

Ideea a pornit din dorința de a trece de la statutul de angajat la cel de antreprenor. A fost mai multă pasiune și dorință de a crea decât dorința de a face bani. Pe parcurs, mi-am dat seama că dorința de a face bani este și ea importantă pentru succesul unei afaceri pentru că indicatorul cel mai important pentru sănătatea unui business este profitul.

T: De ce Bicycle?

Am ales această denumire pentru că bicicleta este un simbol pentru o serie de elemente care ne caracterizează: mobilitate și călătorie, mod sănătos de viață și ecologie, urban și cool. E o denumire simplă, ușor de memorat și generoasă atunci când vine vorba de crearea identității vizuale și a designului interior. De asemenea, specificul nostru este că avem la hostel biciclete de închiriat, recomandăm trasee în oraș și în afara orașului și oferim discount 20% oaspeților care vin pe bicicletă la noi.

T: Înţeleg de ce ai ales Iaşiul, dar cum a primit acesta noul concept?

Bicycle Hostel este o afacere care se adresează turiștilor care vizitează Iașul, nu ieșenilor. Există un segment de locuitori a orașului care ne apreciază și ne urmăresc, eventual ne recomandă mai departe. Pentru majoritatea locuitorilor însă, conceptul e unul neclar pentru că nu au stat la un hostel de genul acesta și nu înțeleg ce presupune acest proiect.

T: Cum a fost calea până aţi deschis uşile hostelului? Cum aţi obţinut finanţare? Cum a fost colaborarea cu autorităţile? 

În primă fază am început cu bani proprii, împrumutați de la părinți și prieteni. Am început cu 3 camere pentru a testa piața și a vedea dacă are sens să continuăm. După un an de zile, am reușit să obținem o finanțare nerambursabilă mică și să ne extindem până la 24 de locuri, structurate în 7 camere. Cea mai mare problemă pentru micii antreprenori din România este birocrația și reglementarea stufoasă. Oamenii din instituțiile publice sunt decenți și ne-au ajutat, însă legile și procedurile sunt extrem de complicate și presupun mult timp pierdut aiurea.

T: Cine s-a ocupat de design şi cum aţi ales conceptul?

Am colaborat cu o arhitectă în devenire și cu un designer grafic pentru a dezvolta conceptul. Chiar dacă procesul a fost dificil și obositor din cauza diferențelor de viziune dintre cei doi, suntem mulțumiți de rezultat.

T: Există concurenţă în Iaşi pentru astfel de business?

Concurența e reprezentată de: 1. alte hosteluri; 2. hoteluri și pensiuni; 3. persoane fizice care își oferă camere sau apartamente prin airbnb și couchsurfing. În competiția cu celelalte hosteluri pentru turiștii de tip backpackers o ducem foarte bine, ratingul nostru pe Booking și pe Hostelworld e 9.3, mult peste ele. Avem clienți care ne preferă pe noi în detrimentul unui hotel sau a unei pensiuni, însă ei sunt o minoritate, de aceea competiția cu hotelurile nu ne afectează foarte mult. Cel mai greu e să faci față în 2017 competiției cu cei care oferă servicii de cazare prin Airbnb și Couchsurfing, platforme ce au devenit tot mai populare printre turiști.

T: Dacă da, cum faceţi faţă acesteia?

Noi păstrăm un standard de calitate cât mai bun, curățenia e importantă, atmosfera la fel, nu încercăm să dăm prețul jos doar pentru ca să câștigăm în fața competitorilor. Mai degrabă punem accent pe alți factori care să-i determine pe turiști să vină la noi: atmosferă prietenoasă, mediu internațional, curățenie și facilități, personal amabil și deschis, informații despre ce să facă în oraș, iar în acest sens am creat și niște hărți de buzunar special pentru oaspeții noștri. Toate acestea contribuie la o experiență bună și, respectiv, un review pe măsură. Review-urile celor care au stat la noi îi fac pe ceilalți să ne aleagă.

T: Care sunt preţurile orientative pentru o noapte şi ce includ acestea?

Prețul pentru un pat într-o cameră de 4 persoane este de 10 euro/45 ron, iar prețul pentru o cameră dublă privată este de 26 Euro/120 Ron. Băile sunt comune pe etaj pentru câte 2 camere, la parter avem o bucătărie dotată complet, iar pe acoperiș avem o terasă cu view frumos al Iașiului.

T: Care este publicul vostru ţintă? Cine alege Bicycle?

Publicul nostru țintă e reprezentat de turiștii străini care vizitează Iașul, care vin cu rucsacul în spate și caută un spațiu unde să interacționeze cu alți oameni, nu o cameră de hotel unde să se uite la televizor.

T: De curând ați lansat și la București un Bicycle Hostel, cum a început experiența?

La București ne-am poziționat în proximitatea Gării de Nord, la fel ca în cazul Iașiului. Suntem acum la o lună și jumătate de la deschidere, prima opțiune a celor care caută un hostel în apropiere de gară, în fața altor 3 hosteluri din zonă.

T: Păstrați aceleaşi preţuri şi pentru capitală?

Per ansamblu, da. La București sunt zeci de alte hosteluri faine și e greu de la început să-i facem pe turiști să vină la noi, cu toate că s-au cazat turiști chiar din primele zile, iar recenziile sunt foarte bune, ceea ce ne motivează. 

T: Nu vă extindeţi reţeaua până la Chişinău? 

Chișinăul a fost în vizorul nostru, însă după o vizită acolo și discuții cu proprietarii de hosteluri, nu-l mai considerăm o prioritate. Fiecare nou hostel deschis a dat prețul în jos, astfel încât s-a ajuns la prețuri de 5 euro per pat, preț foarte mic pentru a supraviețui ca afacere în acest domeniu. În aceste condiții, preferăm să ne uităm mai degrabă spre Brașov sau Cluj, decât spre Chișinău.

T: Crezi că-i lipseşte Chişinăului această cultură a hostelurilor? Sunt puţine şi rar solicitate, care pot fi motivele?

Motivul principal e turismul slab dezvoltat. Prea puțini turiști vin în Moldova, iar procentul celor care stau hosteluri, la fel, e mic.

T: Planuri de viitor, perspective?

Planul concret este deschiderea Bicycle Hostel Bucharest și dezvoltarea sa. Pentru următoarele 6 luni aceasta va fi prima prioritate. Pentru viitor, am vrea să facem vizibilă oferta noastră de franciză și, eventual, să găsim antreprenori locali în alte mari orașe din România cu care să colaborăm pentru deschiderea de noi hosteluri acolo.

© 2018 Town. All Rights Reserved.Design & Development by VTCode